„Uczmy się razem i integrujmy – lepsza przyszłość dla młodzieży powiatu grójeckiego”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Powiat grójecki w odpowiedzi na ogłoszony przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych konkurs na składanie wniosków o dofinasowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych” dniu 27.05.2009 r. złożył wniosek o dofinasowanie projektu pt.: „Uczmy się razem i integrujmy – lepsza przyszłość dla młodzieży powiatu grójeckiego”.
Wniosek o dofinasowanie w/w projektu został złożony w Partnerstwie. Ustalenie partnerstwa zostało przeprowadzone w oparciu o art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. 06.227.1658 z późn. zm.). Ogłoszenie o otwartym naborze partnerów do wspólnej realizacji projektu zostało opublikowane 30 kwietnia 2009 r. w prasie lokalnej (ECHO DNIA) oraz umieszczone na stronie www.bipgrojec.pl.
Na podstawie Zarządzenia Nr 20/2009 Starosty Grójeckiego z dnia 28 kwietnia 2009 r., została powołana Komisja Konkursowa do oceny ofert składanych w ramach otwartego naboru partnerów w celu wspólnej realizacji projektu. Posiedzenie Komisji z wyboru partnerów odbyło się w dniu 21 maja 2009 r. z którego został sporządzony protokół z wyboru partnerów.
W wyniku ogłoszonego otwartego naboru partnerów do wspólnej realizacji projektu zostały złożone dwie oferty:
Zarząd Powiatu Grójeckiego na podstawie protokołu Komisji Konkursowej powołanej Zarządzeniem Nr 20/2009 oraz na podstawie złożonych ofert, Uchwałą Nr 30/09 z dnia 21 maja 2009 r. dokonał wyboru w/w partnerów w celu wspólnej realizacji projektu pt.: „Uczmy się razem i integrujmy – lepsza przyszłość dla młodzieży powiatu grójeckiego”
W wyniku dokonania wyboru partnerów w dniu 22.05.2009 r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Grójcu zostało podpisane porozumienie pomiędzy Partnerem Wiodącym (Liderem Projektu) – Powiat Grójecki, a:
Strony porozumienia ustaliły, że Porozumienie zostaje zawarte do momentu podpisania pomiędzy jego stronami Umowy Partnerskiej na rzecz realizacji projektu, która to umowa będzie w przyszłości załącznikiem do dokumentacji, o ile zostanie podpisana Umowa o dofinansowanie Projektu z Instytucją Pośredniczącą Drugiego Stopnia na realizację projektu o jakim mowa w § l porozumienia, lub jej zażądaniu do oceny merytorycznej wniosku.
INFORMACJA O WYBORZE PARTNERA I ZAWARCIU POROZUMIENIA
W związku z ogłoszeniem opublikowanym dnia 30 kwietnia 2009 r. w prasie lokalnej (ECHO DNIA) oraz zamieszczonym na stronie www.bipgrojec.pl dotyczącego otwartego naboru partnerów w celu wspólnej realizacji projektu partnerskiego, Powiat Grójecki podaje do publicznej wiadomości informację o wyborze partnera i zawarciu porozumienia w celu wspólnej realizacji projektu.
W wyznaczonym terminie składania ofert wpłynęły 2 oferty które spełniały wszystkie wymogi zawarte w ogłoszeniu.
W związku z powyższym Powiat Grójecki, uprzejmie informuje, że w dniu 22.05.2009 r.
w oparciu o art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. 06.227.1658 z późn. zm.), oraz zgodnie z Zakresem realizacji projektów partnerskich określonym przez Instytucję Zarządzającą Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dn. 23 kwietnia 2009 r. zostało zawarte porozumienie której celem jest wspólne sporządzenie wniosku o dofinansowanie projektu w ramach ogłoszonego przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych konkursu zamkniętego nr 1/POKL/9.1.2/2009
w ramach Priorytetu IX PO KL „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach" Działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty” Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępnie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych – projekty konkursowe”, oraz wspólną jego realizację.
Stronami Porozumienia są: Partner Wiodący – Powiat Grójecki, oraz dwóch partnerów wyłonionych w procedurze otwartego naboru partnerów z dnia 21 maja 2009 r.:
przy ul. Świętojańskiej 16, 06-100 Pułtusk, zwanym Partnerem 2
Zgodnienie z zapisami porozumienia, zakres zadań Patnera Wiodącego oraz Partnerów przedstawia sie nastepująco :
Porozumienie zostaje zawarte do momentu podpisania pomiędzy jego stronami Umowy Partnerskiej na rzecz realizacji projektu, o ile zostanie podpisana Umowa
o dofinansowanie Projektu z Instytucją Pośredniczącą Drugiego Stopnia, lub wcześniejszemu zażądaniu Umowy Partnerskiej potrzebnej do oceny merytorycznej złożonego wniosku o dofinasowanie.
Na początku stycznia 2010 r. Powiat Grójecki otrzymał informację, że wniosek nr POKL.09.01.02.-14-322/09 „Uczmy się razem i integrujmy – lepsza przyszłość dla młodzieży powiatu grójeckiego” przeszedł pomyślnie etap oceny merytorycznej i uzyskał wynik 111 punktów co stanowiło więcej niż wymagane minimum punktów. Na początku lutego 2010 r. w/w projekt został zatwierdzony przez Zarząd Województwa Mazowieckiego.
W dniu 24.02.2010 r. została podpisana Umowa Partnerska na rzecz realizacji Projektu: „Uczmy się razem i integrujmy-lepsza przyszłość dla młodzieży powiatu grójeckiego” (załącznik nr 7) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, zwana dalej „umową” zawarta na podstawie art. 28 a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227. Poz. 1658. z późn. zm) w dniu 24.02.2010 r. między:
Powiatem Grójeckim
z siedzibą w Grójcu, ul. Piłsudzkiego 59, 05-600 Grójec
reprezentowanym przez Krzysztofa Fiksa-członka zarządu, Stefanię Fetraś - -członka zarządu
zwanym dalej Liderem Projektu/Liderem Partnerstwa
a
MANZANA Fundacja Rozwoju Umiejętności Psychospołecznych
z siedzibą w Warszawie, przy ul. Gdańska 2 m. 128b, 01-633 Warszawa
reprezentowaną przez Joanna Ogrodowska – Wiceprezes Fundacji
zwanym dalej Partnerem nr 1
a
Cechem Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości w Pułtusku
z siedzibą w Pułtusku, przy ul. Świętojańskiej 16, 06-100 Pułtusk
reprezentowanym przez Janusza Borzyńskiego - Dyrektora Biura i Jerzego Załogę - Starszego Cechu, zwanym dalej Partnerem 2
Zgodnienie z zapisami Umowy, zakres zadań Lidera Projektu oraz Partnerów przedstawia sie nastepująco :
1) Działania przygotowawcze – powołanie Zespołu Zarządzającego;
2) Uruchomienie biura projektu i jego nadzór;
3) Przygotowanie dokumentacji i procedur operacyjnych projektu;
4) Prowadzenie wyodrębnionego rachunku bankowego oraz wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty, tak, aby była możliwa identyfikacja poszczególnych operacji księgowych w tej części Projektu, za realizacje której odpowiada Lider;
5) Opracowanie planu działania;
6) Zatrudnianie personelu projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie;
7) Zakup komputerów przenośnych, kamer cyfrowych i aparatów cyfrowych zgodnie
z wnioskiem o dofinansowanie
8) Zakup komputerów przenośnych, rzutników multimedialnych dla SOSW w Nowym Mieście nad Pilicą i Jurkach zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie ;
9) Zakup instrumentów muzycznych, drobnego sprzętu sportowego i pomocy dydaktycznych dla SOSW w Nowym Mieście nad Pilicą i Jurkach zgodnie
z wnioskiem o dofinansowanie;
10) Wyłonienie wykonawców do zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych wspólnie
z Partnerem nr 2 oraz czuwanie nad sprawną i zgodną z założeniami projektu ich realizacją przez wykonawców, w szczególności:
a) podpisywanie umów z wykonawcami oraz rozliczanie się z nimi przez Lidera,
11) Rekrutacja beneficjentów ostatecznych przez Koordynatorów ds. Monitoringu
i Rekrutacji na terenie danej szkoły;
12) Współpraca Koordynatorów ds. Monitoringu i Rekrutacji z Specjalista ds. Organizacji Szkoleń.
13) Monitorowanie rezultatów projektu i raportowanie przez Koordynatorów ds. Monitoringu i Rekrutacji do Kierownika Projektu.
14) Koordynowanie pracami i współpraca z Partnerami na rzecz realizacji projektu;
15) Wsparcie Partnera nr 1 w realizacji powierzonych zadań;
16) Wsparcie Partnera nr 2 w organizacji zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych dla Beneficjentów Ostatecznych, tj.
17) Współorganizacja i nadzór nad wszystkimi działaniami projektowymi;
18) Nadzór nad realizacja zadań Partnerów;
19) Promocję projektu;
Psychospołecznych):
1) dostarczanie Liderowi wszelkiej niezbędnej dokumentacji związanej z realizacją projektu;
2) analiza wiedzy i umiejętności Beneficjentów Ostatecznych (uczniów) przed rozpoczęciem warsztatów psychologicznych,
3) zatrudnienie na umowę zlecenie Koordynatora ds. Doradztwa Zawodowego;
4) zatrudnienie na umowę zlecenie Specjalistę ds. Rozliczeń;
5) powołanie zespołu trenerów-psychologów oraz psychologów-doradców zawodowych do prowadzenia warsztatów i indywidualnych konsultacji psychologicznych i zatrudnienie tych osób na warunkach umowy zlecenie;
6) koordynacja pracy trenerów-psychologów i doradców zawodowych (uzgadnianie terminów wyjazdów, analiza merytoryczna bieżącej pracy, monitoring pracy, bieżąca ewaluacja pracy z młodzieżą, dostarczanie sprawozdawczości: list obecności, raportów z pracy trenerów do Koordynatora ds. Doradztwa Zawodowego;
7) Stała współpraca Koordynatora ds. Doradztwa Zawodowego ze Specjalistą ds. Organizacji Szkoleń w ramach ustalania terminów i miejsc prowadzenia szkoleń;
8) Współpraca ze szkołami w ramach realizacji warsztatów psychologicznych
i indywidualnych konsultacji psychologicznych z zakresu dowództwa zawodowego;
9) Przygotowanie merytoryczne programów warsztatów psychologicznych, materiałów informacyjnych dla uczestników warsztatów;
10) Nadzór nad technicznym i logistycznym przebiegiem warsztatów psychologic
(z zakresu doradztwa zawodowego i warsztatów poszukiwania pracy
i autoprezentacji) oraz indywidualnych konsultacji psychologicznych z zakresu dowództwa zawodowego;
11) Ostateczny dobór uczestników (90 osób) na indywidualne konsultacje psychologiczne z zakresu dowództwa zawodowego we współpracy z dyrekcja szkoły/pedagogiem;
12) Ewaluacja efektywności przeprowadzonych warsztatów psychologicznych
i konsultacji indywidualnych w zakresie doradztwa zawodowego (ocena efektywności warsztatów na podstawie ankiet wypełnianych przez Beneficjentów Ostatecznych po warsztatach i konsultacjach, oraz ocena efektywności na podstawie raportów psychologów z wykonanej pracy);
13) Prowadzenie wyodrębnionego rachunku bankowego oraz wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty, tak, aby była możliwa identyfikacja poszczególnych operacji księgowych w tej części Projektu, za realizacje której odpowiada Partner
14) Przechowywanie dokumentacji projektu zgodnie z wymaganiami Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
15) Udział w pracach Zespołu Zarządzającego.
1) Dostarczanie Liderowi Partnerstwa wszelkiej niezbędnej dokumentacji związanej
z realizacją projektu;
2) Opracowanie i przekazanie Liderowi Projektu raportów dotyczących wyników początkowych i końcowych egzaminów wiedzy i umiejętności Beneficjentów Ostatecznych;
3) Zatrudnienie na umowę zlecenie Specjalistę ds. Rozliczeń, Monitoringu
i Ewaluacji;
4) Zatrudnienie na umowę zlecenie Specjalistę ds. Organizacji Szkoleń;
5) Wyłonienie wykonawców do zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych wspólnie
z Liderem Partnerstwa/Liderem Projektu oraz czuwanie nad sprawną i zgodną
z założeniami projektu ich realizacją przez wykonawców;
6) Współpraca ze szkołami, organizacja zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych
oraz nadzór nad technicznym i logistycznym przebiegiem wsparcia wspólnie z Liderem Partnerstwa;
7) Stała współpraca Specjalisty ds. Organizacji Szkoleń z Koordynatorem ds. Doradztwa Zawodowego oraz z Koordynatorami ds. Monitoringu i Rekrutacji
w ramach ustalania terminów i miejsc prowadzenia szkoleń;
8) Zrealizowanie we współpracy z Liderem Partnerstwa zajęć pozalekcyjnych
i pozaszkolnych dla Beneficjentów Ostatecznych, tj.
- przeprowadzenie zajęć z j. angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, matematyki;
- przeprowadzenie zajęć z ICT i kursów EDCL;
- zorganizowanie kół zainteresowań;
- zorganizowanie zajęć dla uczniów z SOSW (w ramach 5 modułów: rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, terapii logopedycznej, zajęć korekcyjno-sportowych i muzykoterapii),
- zorganizowanie wyjazdów integracyjnych - wycieczek wraz z imprezami plenerowymi, wyjazdów wakacyjno-warsztatowych, wyjazdów na basen;
9) Sprawozdawczość i rozliczenie projektu wspólnie z Liderem Partnerstwa (zarządzanie finansami projektu poprzez prowadzenie bieżącej kontroli, rozliczenie i zapewnienie kwalifikowalności wydatków, sporządzanie specyfikacji i opisywanie dokumentów, przygotowywanie wniosków o płatność
i sprawozdawczość oraz monitorowanie wskaźników projektu);
10) Prowadzenie wyodrębnionego rachunku bankowego oraz wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty, tak, aby była możliwa identyfikacja poszczególnych operacji księgowych w tej części Projektu, za realizacje której odpowiada Partner
11) Przechowywanie dokumentacji projektu zgodnie z wymaganiami Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
12) Udział w pracach Zespołu Zarządzającego.
W dniu 22 lipca 2010r została podpisana przez Powiat Grójecki Umowa o dofinansowanie Projektu: „Uczmy się razem i integrujmy – lepsza przyszłość dla młodzieży powiatu grójeckiego” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”
Wartość projektu to 2 382 113, 03 zł.
Celem projektu jest stworzenie warunków równych szans edukacyjnych poprzez udzielenie wsparcia dla osób napotykających na bariery o charakterze środowiskowym, ekonomicznym, geograficznym i zdrowotnym, utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do usług edukacyjnych. Projekt będzie służył wzmocnieniu atrakcyjności i podniesieniu jakości oferty edukacyjnej ukierunkowane na rozwój kluczowych kompetencji oraz wzmocnienie zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia.
Projekt „Uczmy się razem i integrujmy – lepsza przyszłość dla młodzieży powiatu” jest współfinasowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działania 9.1. wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup
o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Przedmiotem projektu będzie stworzenie warunków równych szans edukacyjnych poprzez udzielenie wsparcia dla osób napotykających na bariery o charakterze środowiskowym, ekonomicznym, geograficznym i zdrowotnym, utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do usług edukacyjnych. Projekt będzie służył wzmocnieniu atrakcyjności i podniesieniu jakości oferty edukacyjnej instytucji systemu oświaty realizujących kształcenie w formach szkolnych ukierunkowane na rozwój kluczowych kompetencji oraz wzmocnienie zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia.
W ramach projektu wsparciem zostaną objęci równocześnie uczniowie z 3 Liceów Ogólnokształcących (LO) oraz 2 Specjalnych Ośrodków Szkolno – Wychowawczych (SOSW).
CELE PROJEKTU
CELE SZCZEGÓŁOWE
Przy formułowaniu założeń realizacji projektu został/zostanie zapewniony równy dostęp kobiet i mężczyzn do udziału w projekcie. Projekt jest zgodny z zasadą równych szans, prawodawstwem unijnym i krajowym oraz przyczynia się do rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
GRUPY DOCELOWE
W projekcie będzie uczestniczyło 900 uczniów z trzech liceów Ogólnokształcących oraz 120 uczniów ze Specjalnych Ośrodków Szkolno – Wychowawczych położonych na terenie powiatu.
Wybór grupy docelowej dla uczniów z LO wynika z potrzeby kompleksowego wsparcia młodzieży zamieszkałej na terenie powiatu w celu poniesienia jakości usług edukacyjnych oraz integracji społecznej. Udział w projekcie wpłynie pozytywnie na możliwość rozwoju i dalszej nauki na uczelniach wyższych, a zdobyte umiejętności i efekt współzawodnictwa wychodzą poza ramy czasowe projektu.
Wybór grupy docelowej dla uczniów z SOSW wynika z tego, iż dzieci niepełnosprawne bardzo często nie wychodzą poza obręb swego domu lub placówki oświatowej. Niejednokrotnie rodzice nie proponują swoim niepełnosprawnym pociechom ciekawych form spędzania wolnego czasu. Związane jest to z brakiem czasu, funduszy, brakiem pomysłów a także (jak się często okazuje) oporami przed pokazywaniem się z dzieckiem niepełnosprawnym.
Projekt ma m.in. na celu stworzenie odpowiednich warunków do realizacji działań terapeutycznych - rehabilitacyjnych, edukacyjnych oraz procesów stymulujących oddziaływania społeczne, psychologiczne i wychowawcze.
Projekt umożliwi tym uczniom na w miarę samodzielną egzystencję i integrację społeczną, a także otworzy ich na świat oraz poznanie jego piękna.
Projekt obejmuje wsparcie poprzez uczestnictwo uczniów w następujących zajęciach pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych:
a) zajęcia z języka angielskiego o łącznej liczbie 1080 godzin, realizowanych w 3 LO dla 12 grup 10 osobowych:
Liczba uczestników: 120 osób (12 grup 10 osobowych):
Liczba godzin do przeprowadzenia dla każdej grupy wynosi 90 godzin lekcyjnych przy czym 1 godzina lekcyjna wynosi 45 minut zegarowych, łącznie 1080 godzin lekcyjnych dla dwunastu grup.
Liczba godzin do przeprowadzenia:
b) zajęcia z matematyki o łącznej liczbie 1080 godzin, realizowanych w 3 LO
dla 12 grup 10 osobowych:
Liczba uczestników: 120 osób (12 grup 10 osobowych):
Liczba godzin do przeprowadzenia dla każdej grupy wynosi 90 godzin lekcyjnych przy czym 1 godzina lekcyjna wynosi 45 minut zegarowych, łącznie 1080 godzin lekcyjnych dla dwunastu grup.
Liczba godzin do przeprowadzenia:
c) zajęcia z języka niemieckiego i rosyjskiego o łącznej liczbie 540 godzin realizowanych w 3 LO dla 6 grup 10 osobowych:
Liczba uczestników: 60 osób (6 grup 10 osobowych):
Liczba godzin do przeprowadzenia dla każdej grupy wynosi 90 godzin lekcyjnych przy czym 1 godzina lekcyjna wynosi 45 minut zegarowych, łącznie 540 godzin lekcyjnych dla sześciu grup.
Liczba godzin do przeprowadzenia:
d) zajęcia ICT na poziomie podstawowym dla klas pierwszych o łącznej liczbie
270 godzin skierowane dla uczniów LO Grójec (1 grupa 10 osobowa) i LO Warka
(2 grupy 10 osobowe);
Liczba uczestników: 30 osób (3 grupy 10 osobowe):
Liczba godzin do przeprowadzenia dla każdej grupy wynosi 90 godzin lekcyjnych przy czym 1 godzina lekcyjna wynosi 45 minut zegarowych, łącznie
270 godzin lekcyjnych dla trzech grup.
Liczba godzin do przeprowadzenia:
e) kursy przygotowujące (z możliwością zdania egzaminu) do European Computer Driving Licence (ECDL):
Liczba uczestników: 40 osób (4 kursy po 10 osób):
Rozpoczęcie kursów:
Każdy kurs szacunkowo będzie trwał 100 godzin.
f) warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego o łącznej liczbie 408 godzin realizowanych w 3 LO i 2 SOSW dla 68 grup max.15 osobowych;
g) indywidualne konsultacje psychologiczne z zakresu doradztwa zawodowego o łącznej liczbie 180 godzin/ po 2 godziny dla ucznia który zgłosi Koordynatorowi
ds. Monitoringu i Rekrutacji potrzebę dodatkowej konsultacji, realizowanych w 3 LO dla 90 uczniów;
Liczba uczniów z każdego liceum będzie proporcjonalna do liczby uczniów
w danej szkole:
h) warsztaty umiejętności poszukiwania pracy i autoprezentacji łącznej liczbie
408 godzin realizowanych w 3 LO oraz 2 SOSW dla 68 grup max.15 osobowych,
i) zajęcia dla uczniów z 2 SOSW w ramach 5 modułów: rozwijanie zainteresowań
i uzdolnień, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, terapii logopedycznej, zajęć korekcyjno-sportowych i muzykoterapii:
MODUŁ 1: Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień:
Liczba uczestników: 30 osób (6 grup 5 osobowych):
Liczba godzin do przeprowadzenia dla każdej grupy wynosi 135 godzin lekcyjnych przy czym 1 godzina lekcyjna wynosi 45 minut zegarowych, łącznie 810 godzin lekcyjnych.
Liczba godzin do przeprowadzenia:
MODUŁ 2: Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
Liczba uczestników: 30 osób (6 grup 5 osobowych):
Liczba godzin do przeprowadzenia dla każdej grupy wynosi 135 godzin lekcyjnych przy czym 1 godzina lekcyjna wynosi 45 minut zegarowych, łącznie 810 godzin lekcyjnych.
Liczba godzin do przeprowadzenia:
MODUŁ 3: Zajęcia z terapii logopedycznej:
Liczba uczestników: 20 osób (4 grup 5 osobowych):
Liczba godzin do przeprowadzenia dla każdej grupy wynosi 135 godzin lekcyjnych przy czym 1 godzina lekcyjna wynosi 45 minut zegarowych, łącznie 540 godzin lekcyjnych.
Liczba godzin do przeprowadzenia:
MODUŁ 4: Zajęcia korekcyjno – sportowe:
Liczba uczestników: 20 osób (4 grup 5 osobowych):
Liczba godzin do przeprowadzenia dla każdej grupy wynosi 135 godzin lekcyjnych przy czym 1 godzina lekcyjna wynosi 45 minut zegarowych, łącznie 540 godzin lekcyjnych.
Liczba godzin do przeprowadzenia:
MODUŁ 5: Zajęcia z muzykoterapii:
Liczba uczestników: 20 osób (4 grup 5 osobowych):
Liczba godzin do przeprowadzenia dla każdej grupy wynosi 135 godzin lekcyjnych przy czym 1 godzina lekcyjna wynosi 45 minut zegarowych, łącznie 540 godzin lekcyjnych.
Liczba godzin do przeprowadzenia:
Łącznie 3 240 godzin dla 24 grup 5 osobowych.
j) koła zainteresowań: dziennikarskie, recytatorsko-teatralne i chóru realizowane
w LO Grójec oraz koła zainteresowań: dziennikarskie, recytatorsko-teatralne realizowane w LO Warce o łącznej liczbie 480 godzin dla grup 15 osobowych:
Liczba uczestników: 75 osób (5 Kół 15 osobowych):
Liczba godzin do przeprowadzenia dla każdej grupy wynosi 96 godzin lekcyjnych przy czym 1 godzina lekcyjna wynosi 45 minut zegarowych, łącznie 480 godzin lekcyjnych 5 Kół. Na koła zainteresowań przewiduje się 8 godzin lekcyjnych
w miesiącu.
Liczba godzin do przeprowadzenia do końca roku 2010:
Liczba godzin do przeprowadzenia w roku 2011:
Liczba godzin do przeprowadzenia do 29 lutego 2012 r.:
k) 10 wyjazdów integracyjnych do kina i teatru przez 3 semestry dla 25 uczniów z 3 LO oraz 10 uczniów z 2 SOSW w ramach zajęć pozaszkolnych;
l) 6 wyjazdów integracyjnych przez 3 semestry do muzeów w Warszawie
dla 25 uczniów z 3 LO oraz 10 uczniów z 2 SOSW w ramach zajęć pozaszkolnych;
m) wyjazd integracyjny: wakacyjno - warsztatowy języka angielskiego
dla 16 wyróżniających się uczniów w ramach wszystkich zajęć w projekcie z 3 LO, oraz terapeutyczno – rehabilitacyjny dla 20 uczniów z 2 SOSW w ramach zajęć pozaszkolnych;
n) wyjazdy uczniów ze SOSW w Jurkach i Nowym Mieście n/P. na basen do Spały
i Grójca: 55wyjazdów przez 4 semestry w ramach zajęć pozaszkolnych;
p) 2 wyjazdy edukacyjno – warsztatowe do Parku Dinozaurów do Bałtowa dla uczniów
z SOSW w Jurkach i Nowym Mieście n/P
q) warsztaty dla uczniów ze SOSW w Jurkach i Nowym Miecie n/P. „Jestem potrzebny” (24 godz.),
r) 4 wyjazdy integracyjne dla uczniów z 3 LO i 2 SOSW do ZOO do Warszawy
OPIS WARSZTATÓW:
Warsztaty mają formułę 6-cio godzinnych zajęć i są przeprowadzane na terenie szkół,
w której uczą się uczniowie. Młodzież pracuje w małych grupach – max.15 osobowych (klasa podzielona na pół lub część klasy) w celu zwiększenia skuteczności warsztatu oraz zbudowania sprzyjającej atmosfery do pracy.
Jeden trener prowadzi jedną grupę. Jeden dzień warsztatowy trwa 6 godzin lekcyjnych.
Metoda pracy:
Warsztat ma na celu:
Warsztaty, podobnie jak w/w, mają formułę 6-cio godzinnych zajęć
i prowadzone są metodami aktywnymi przez trenerów psychologów. Dodatkowym elementem ćwiczeń jest kamera, którą są nagrywane wystąpienia młodzieży
i analizowane. Młodzież pracuje w małych grupach – max.15 osobowych (klasa podzielona na pół lub część klasy)
Warsztat ma na celu:
Twardym efektem jest:
Podczas warsztatów każdy uczestnik otrzyma materiały informacyjne od trenerów, a po każdym warsztacie zostanie wypełniona ankieta ewaluacyjna przez każdego uczestnika.
Warsztaty mają na celu rozwój umiejętności psychospołecznych zwłaszcza w kontekście wzrostu poczucia własnej wartości, zaradności życiowej i realnego wpływu na otoczenie
w odniesieniu do integracji ze środowiskiem młodzieży pełnosprawnej. Warsztaty te są skierowane dla wychowanków Specjalnych Ośrodków Szklono – Wychowawczych w Jurkach i Nowym Mieście n/P.
W obu ośrodkach, w w/w warsztatach weźmie udział 90 uczniów (45 osób z jednego ośrodka) i zrealizowane bedą w formach 4 godzinnych bloków dla 6 grup 15 osobowych, prowadzone przez 2 trenerów.
Będą to warsztaty kształtujące pozytywne postawy (otwartości i tolerancji) w aspekcie przełamywania stereotypów myślenia o osobach niepełnosprawnych, gdzie głównym celem zajęć będzie pokazanie młodzieży z LO z jakimi trudnościami borykają się osoby niewidzące, niesłyszące i poruszające się na wózku podczas krótkiego wykładu oraz praktycznych warsztatów.
Cele szczegółowe w/w warsztatów:
Przebieg warsztatów.
Warsztaty w jednej szkole będą trwały 5 godzin lekcyjnych Każda klasa weźmie udział
w 2 godzinnych zajęciach (1 godzina wykładu i 1 godzina praktycznych warsztatów). W ten sposób zachowana zostanie nie tylko efektywność szkoleń ale także możliwość dotarcia do większej grupy odbiorców.
Przebieg warsztatów w jednej szkole:
- 1 godz. lekcyjna Warsztaty integracyjne (pierwsze 2 klasy)
- 1 godz. lekcyjna Warsztaty integracyjne (kolejne 2 klasy)
- 1 godz. lekcyjna Warsztaty integracyjne (kolejne 2 klasy)
- 1 godz. lekcyjna Warsztaty integracyjne (kolejne 2 klasy)
Pierwsza godzina zajęć przeznaczona będzie na mini – wykład połączony z dyskusją grupową na temat problemów i trudności os. niepełnosprawnych. Wykład prowadzony będzie przez Łukasza Bednarskiego - osobę niepełnosprawną (poruszającą się na wózku inwalidzkim), na co dzień pracującą w Centrum Integracji. Kolejne godziny zajęć przeznaczone będą na warsztaty prowadzone przez 4 trenerów.
Zorganizowane będą trzy główne tematy warsztatów:
Będą to symulowane sytuacje niepełnosprawności, w których uczniowie będą mieli okazję zmierzyć się z ograniczeniami wynikającymi z niepełnosprawności. Dla każdego rodzaju schorzenia przygotowanych zostanie kilka ćwiczeń pokazujących różnorodne trudności życia codziennego osób niepełnosprawnych. W sumie będzie to 17 ćwiczeń do wykonania
w ramach poszczególnych stanowisk przy których będą wykonywane ćwiczenia. Poszczególne stanowiska będą rozmieszczone w taki sposób, aby uczniowie mogli wziąć udział w wybranych zadaniach w ramach 3 tematów warsztatów.
Poszczególne grupy (jedna grupa to 2 klasy) zostaną podzielone na 3 podgrupy. 1-sza podgrupa na początku uczestniczyła będzie w warsztacie „Życie w ciemności” - trudności osób niewidzących, podczas gdy 2-ga podgrupa będzie wykonywała ćwiczenia w ramach warsztatu „Świat bez dźwięków” - trudności osób niesłyszących, a 3-cia podgrupa w tym samym czasie uczestniczyć będzie w ćwiczeniach warsztatu „Chodzę rękoma” - trudności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Po wykonaniu ćwiczeń uczniowie będą rotacyjnie się zmieniali.
INDYWIDUALNE KONSULTACJE PSYCHOLOGICZNE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO.
Spotkania będą odbywać się z uczniem, który zgłosi potrzebę dodatkowej konsultacji po warsztatach (by utworzyć Indywidualny Plan Działania). Konsultacje będą odbywały się na terenie szkoły w określonych dniach i godzinach.
Przygotowanie Indywidualnego Planu Działania (IPD) służy zwiększeniu aktywności osoby poszukującej pracy w kierunku znalezienia ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Utworzenie IPD odbywa się poprzez identyfikację trudności ucznia, określenie celów zawodowych, opracowanie i wdrożenie planu konkretnych działań (kroków), jakie podejmie uczeń w celu własnej edukacji, a w przyszłości znalezienia pracy.
Doradca ocenia realność planowanych działań, pomaga w planowaniu kariery, daje wsparcie uczniowi, ale nie podejmuje za niego ostatecznych decyzji. Uczeń sam, dzięki analizie własnej sytuacji, planuje karierę zawodową.
Twardym efektem jest:
W indywidualnym doradztwie zawodowym weźmie udział 90 uczniów, każdy po 2 godziny
z 3 Liceów Ogólnokształcących. Liczba uczniów z każdego liceum będzie proporcjonalna do liczby uczniów w danej szkole:
Projekt realizowany jest w partnerstwie z Fundacja Rozwoju Umiejętności Psychospołecznych MANZANA z siedzibą w Warszawie oraz Cechem Rzemiosł Różnych
i Przedsiębiorczości z siedzibą w Pułtusku. Zakres partnerstwa został określony w Umowie partnerskiej na rzecz realizacji Projektu „Uczmy się razem i integrujmy – lepsza przyszłość dla młodzieży powiatu grójeckiego” z dnia 24.02.2010 r.
Zajęcia w ramach projektu rozpoczęły się we wrześniu b.r. Projekt będzie trwał do końca kwietnia 2012 r.
Biuro Projektu
ul. Piłsudskiego 59/2, 05-600 Grójec
tel. 698 510 457
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Strona internetowa projektu: www.uczmysierazem.grojec.pl
![]() |
Strona projektu jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej |
![]() |