W ramach projektu Fundacja MANZANA przeprowadzi dla młodzieży aktywne zajęcia motywujące młodych ludzi do myślenia o swojej przyszłości zawodowej oraz przygotowujące do wejścia na rynek pracy.
Jak będą prowadzone warsztaty i co będzie się działo?
Warsztaty prowadzą trenerzy-psycholodzy, którzy mają duże doświadczenie w pracy z młodzieżą. Trenerzy zadbają o atmosferę sprzyjającą współpracy i wymianie doświadczeń między uczestnikami, ale przede wszystkim pomogą w zdobyciu nowych umiejętności.
Warsztaty są prowadzone metodami aktywnymi, czyli młodzież uczestniczy aktywnie w dyskusjach grupowych, ćwiczeniach w podgrupach i w parach, analizuje własne doświadczeni, a przede wszystkim zdobywa nową wiedzę i umiejętności w praktyce, np. biorąc udział w symulacjach rozmów kwalifikacyjnych. Dodatkowo na warsztatach jest możliwość lepszego poznawania innych i siebie, np. poprzez wypełnianie testów i kwestionariuszy związanych z pracą.
Organizacja warsztatów:
Warsztaty zostaną przeprowadzone na terenie szkoły, w której uczą się uczniowie.
Warsztaty będą prowadzone w blokach 6-cio godzinnych podczas zajęć dydaktycznych.
Młodzież będzie pracowała w małych grupach - 15 osobowych (klasa podzielona na pół lub część klasy)
Podczas każdego warsztatu będą rozdane materiały informacyjne o tematyce warsztatu.
Dlaczego warto wziąć udział w warsztatach?
Po warsztatach z zakresu doradztwa zawodowego młodzież:
- będzie wiedziała więcej o sobie, czyli będzie potrafiła odpowiedzieć na pytania: kim jestem, czego potrzebuję, jakie posiadam uzdolnienia i kompetencje,
- dowie się również jak wygląda aktualnie rynek pracy, pozna możliwe ścieżki kariery zawodowej,
- na tej podstawie każdy definiuje swoje cele i plany zawodowe.
Po warsztatach z metod szukania pracy i autoprezentacji młodzież:
- będzie znała metody szukania pracy,
- zdobędzie wiedzę gdzie i jak szukać pracy i która z form jest bardziej skuteczna i dlaczego,
- będzie posiadała unikalną wiedzę jak pisać CV i list motywacyjny,
- zdobędzie wiedzę i umiejętności z autoprezentacji, zwiększy wiedzę na temat czynników wpływających na pozytywny odbiór podczas wystąpień publicznych (młodzież weźmie udział w symulacji rozmowy kwalifikacyjnej
Podczas warsztatów każdy uczestnik otrzyma materiały informacyjne od trenerów.
Co mówiła młodzież po tych warsztatach?
„Pomaga w wybraniu kierunku kariery, ukazuje realia rynku pracy i podpowiada jak ją zdobyć”
„Nauczyłem się rozmawiać na rozmowach kwalifikacyjnych i wiem jak należy się przygotować”
„Uczą bawiąc. Było wiele ciekawostek oraz pani opowiedziała nam o kluczowych sprawach, z których nie zdawaliśmy sobie sprawy”
„Można się wiele nauczyć; uświadomił nam jak poprawnie napisać CV i przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej oraz ukazał wartość i sens pracy”
„Może nam ułatwić znajdowanie pracy po studiach, ćwiczy naszą umiejętność autoprezentacji, sprawdzał nas i wskazywał nam nasze błędy.”
Trenerzy prowadzący warsztaty
Anna Przybyszewska
Piotr Mendygrał
Joanna Ogrodowska
OPIS WARSZTATÓW
Warsztaty będą miały formę 6-cio godzinnych zajęć.
Warsztaty zostaną przeprowadzone na terenie szkoły, w której uczą się uczniowie.
WAŻNE! Młodzież będzie pracowała w małych grupach - 15 osobowych (klasa podzielona na pół lub część klasy) w celu zwiększenia skuteczności warsztatu oraz zbudowania sprzyjającej atmosfery do pracy.
Jeden trener prowadzi jedną grupę. Jeden dzień warsztatowy trwa 6 godzin lekcyjnych.
Metoda pracy:
- Warsztaty poprowadzą trenerzy, którzy prowadzili warsztaty z młodzieżą w innych projektach Fundacji MANZANA.
- Warsztaty będą prowadzone przez trenerów psychologów, którzy zadbają o atmosferę sprzyjającą współpracy i wymianie doświadczeń między uczestnikami.
- Podczas każdego warsztatu będą rozdane materiały informacyjne o tematyce warsztatu.
- Podczas spotkań zostaną wykorzystane następujące metody pracy:
- dyskusje grupowe
- mini-wykłady
- analizę doświadczenia
- symulacje rozmów kwalifikacyjnych oparte na rzeczywistych zagadnieniach
- samopoznanie poprzez wypełnianie testów i kwestionariuszy związanych z pracą
Warsztat ma na celu:
- zwiększenia świadomości preferencji zawodowych, zainteresowań i zdolności,
- poznanie możliwych ścieżek kariery zawodowej,
- zbudowanie Indywidualnego Planu Działania – planu konkretnych działań młodzieży w zakresie nauki i wykonywanego zawodu,
- zwiększenie motywacji do nauki i uczestniczenia w dodatkowych zajęciach pozaszkolnych w ramach tego projektu,
- świadomości korzyści płynących z edukacji szkolnej (jej wpływ na przyszłość-statut społeczny i poziom życia)
- przekazania wiedzy na temat sytuacji na rynku pracy, a więc najbardziej i najmniej pożądanych zawodów (uświadomienie młodzieży, że niektóre kierunki studiów „produkują” bezrobotnych).
2. Warsztaty umiejętności poszukiwania pracy i autoprezentacji.
Warsztaty będą miały formę 6-cio godzinnych zajęć.
Warsztaty podobnie jak w pkt. 1 będą prowadzone metodami aktywnymi przez trenerów psychologów (patrz opis pkt.1). Dodatkowym elementem ćwiczeń będzie kamera, którą będą nagrywane wystąpienia młodzieży i analizowane.
WAŻNE! Młodzież będzie pracowała w małych grupach - 15 osobowych (klasa podzielona na pół lub część klasy).
Warsztat ma na celu:
- poznanie przez młodzież różnych ścieżek kariery zawodowej (m.in. formy samozatrudnienia),
- poznanie możliwości pracy na zasadzie wolontariatu, stażu czy praktyk jeszcze w czasie trwania nauki w szkole średniej,
- poznanie metod poszukiwania pracy,
- zdobycie wiedzy gdzie i jak szukać pracy i która z form jest bardziej skuteczna i dlaczego,
- zdobycie umiejętności interpretowania ogłoszeń o pracę i analizy tych ogłoszeń,
- praktycznych ćwiczeń z właściwego pisania CV i listu motywacyjnego,
- zdobycie umiejętności oceny przeprowadzonych rozmów kwalifikacyjnych pod kątem umiejętności autoprezentacji (mowy ciała, umiejętności formułowania odpowiedzi na pytania [w tym również te „trudne” i „niewygodne”], umiejętności zaprezentowania swojej osoby w korzystnym świetle bez uciekania się do kłamstw itd.),
- zdobycie wiedzy z zakresu struktury prezentacji (pod kątem matury ustnej),
- poinformowanie młodzieży gdzie może szukać informacji i interesujących zawodach i warunkach jakie należy spełnić by móc je wykonywać,
- zdobycie konkretnych informacji na temat instytucji rynku pracy, które pomagają w określeniu indywidualnych predyspozycji do wykonywania poszczególnych zawodów (poprzez nieodpłatne wykonywanie testów lub nieodpłatnych usług doradcy zawodowego),
- zdobycie umiejętności autoprezentacji i zwiększenie wiedzy na temat czynników wpływających na pozytywny odbiór podczas wystąpień publicznych (młodzież weźmie udział w symulacji rozmowy kwalifikacyjnej wcielając się przynajmniej raz w pracodawcę – osobę rekrutującą oraz kandydata do pracy).
Podczas warsztatów każdy uczestnik otrzyma materiały informacyjne od trenerów.
Po każdym warsztacie wypełniona zostanie ankieta ewaluacyjna.
![]() |
Strona projektu jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej |
![]() |