zajęcia dla młodzieży kształtujące pozytywne postawy (otwartości i tolerancji) wobec osób niepełnosprawnych.
Głównym celem zajęć jest pokazanie młodzieży z jakimi trudnościami borykają się osoby niewidzące, niesłyszące i poruszające się na wózku podczas krótkiego wykładu oraz praktycznych warsztatów.
Celem warsztatów jest kształtowanie postaw otwartości i tolerancji w aspekcie przełamywania stereotypów myślenia o osobach niepełnosprawnych.
Cele szczegółowe warsztatów integracyjnych:
- poszerzenie wiedzy na temat życia osób niepełnosprawnych,
- praktyczne doświadczenie trudności życia codziennego osób niepełnosprawnych,
- zmiana sposobu postrzegania osób niepełnosprawnych przez młodzież,
- rozbudzenie empatii w młodzieży przyczyniającej się do integracji z osobami niepełnosprawnymi,
- poszerzenie świadomości na temat problemów i trudności osób niepełnosprawnych,
- wypracowanie pozytywnych wzorów zachowania w stosunku do osób niepełnosprawnych.
PRZEBIEG Warsztatów integracyjnych (2 godziny lekcyjne)
Warsztaty w jednej szkole dla będą trwały 5-7 godzin lekcyjnych (od godz. 8.00 do 14.30 w zależności ile klas weźmie w nich udział w danym dniu).
Każda klasa weźmie udział w 3 godzinnych zajęciach (1 godzina wykładu i 2 godziny praktycznych warsztatów). W ten sposób zachowamy nie tylko efektywność szkoleń ale także dotrzemy do dużej grupy odbiorców.
Przebieg warsztatów w jednej szkole:
- 1 godz. lekcyjna Wykład (wszystkie klasy razem – 2, 3 klasy)
- następnie 4-6 godzin warsztatów (po 2 godzinie warsztatów dla 1 klasy):
Pierwsza godzina zajęć przeznaczona jest na mini – wykład połączony z dyskusją grupową na temat problemów i trudności os. niepełnosprawnych.
Kolejne godziny zajęć przeznaczone będą na warsztaty prowadzone przez 2 trenerów.
Zorganizujemy trzy główne tematy warsztatów:
1. „Życie w ciemności” - trudności osób niewidzących (2 trenerów)
2. „Świat bez dźwięków” – trudności osób niesłyszących (1 trener)
3. „Chodzę rękoma” - trudności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (1 trener)
Będą to symulowane sytuacje niepełnosprawności, w których uczniowie będą mieli okazję zmierzyć się z ograniczeniami wynikającymi z niepełnosprawności. Dla każdego rodzaju schorzenia przygotowanych zostanie kilka ćwiczeń pokazujących różnorodne trudności życia codziennego osób niepełnosprawnych. W sumie będzie to 17 ćwiczeń do wykonania w ramach poszczególnych stanowisk przy których będą wykonywane ćwiczenia. Poszczególne stanowiska będą rozmieszczone w taki sposób, aby uczniowie mogli wziąć udział w wybranych zadaniach w ramach 3 tematów warsztatów.
ZAKRES MERYTORYCZNY WARSZTATÓW INTEGRACYJNYCH
Warsztaty będą miały charakter interaktywny i warsztatowy.
Przykładowe zadania w ramach poszczególnych warsztatów:
Uczniowie wykonujący ćwiczenia w ramach tego warsztatu będą mieli zasłonięte oczy, stanowiska do ćwiczeń będą przygotowane w taki sposób, aby zapewnić uczniom bezpieczeństwo przy wykonywaniu ćwiczeń.
2. „Świat bez dźwięków” - trudności osób niesłyszących:
Uczniowie wykonujący ćwiczenia w ramach tego warsztatu będą mieli wyciszające zatyczki w uszach lub słuchawki.
3. „Chodzę rękoma”- trudności osób poruszających się na wózku inwalidzkim:
Uczniowie wykonujący ćwiczenia w ramach tego warsztatu będą poruszali się na wózku inwalidzkim.
METODA PRACY
Warsztaty będą prowadzone metodami aktywnymi.
- mini-wykład
- dyskusja grupowa
- symulacje (praktyczne ćwiczenia warsztatowe) oparte na rzeczywistych czynnościach wykonywanych na co dzień przez osoby niepełnosprawne.
Warsztaty będą prowadzone przez trenerów psychologów i pedagogów,
Magdalenę Wawrzycką i Paulinę Trojanowską
![]() |
Strona projektu jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej |
![]() |